DOBRO DOSLI U CARSTVO BMW MOTORCIKALA

Istorijat

BMW

Od prvog samostalnog motocikla, pa do današnjih dana Bayerische Motoren Werke je ostao vjeran jednom te istom konceptu, a to je dvocilindrični bokser motor, kvačilo i mjenjac u automobilskom fazonu (suvo kvačilo) i finalni prenos kardanom. Bilo je fabrika koje su imali ove elemente u svojoj proizvodnji, ali niti jedna nije ostala vjerna svom konceptu kao BMW. Za Harley Davidson koji je prepoznatljiv po V mašini ne možemo reći da su počeli sa tim konceptom. BMW je osim boksera po kojem je i prepoznatljiv imao i jednocilindrične, trocilindrične i četvorocilindricne motore. Firma o kojoj se dosta priča, koja je dosta osporavana, ali i uvjek sa konstatnim rastom prodaje. Nezvanično se priča da ko jednom kupi BMW ostaje vjeran toj marki. Kakva je to kompanija koja je poznata i po tome da zadržava svoje kupce? Kako se razvijala marka koja je moto svjetu podarila dosta novih i naprednih tehnologija?

Početak proizvodnje motocikla

Jedan od motocikala koji je ima BMW-ov M2B15 agregat iz 1921R32 prvi samostalni BMW pravio se od 1923 do 1926R37 pravio se od 1925 do 1926R39 od 1925 do 1927R52 od 1928 do 1929R47 od 1926 do 1928








Kompanija je u pocetku proizvodila avione i avionske motore (odatle i porjeklo loga, plavo bijela polja predstavljaju elisu koja reže nebo) pa se i zvala BFW. Godine 1917 mjenjaju ime u BMW, i sa tim imenom su napravili nekih 70-ak aviona, kada se završava prvi svjetski rat i BMW dobija zabranu dalje proizvodnje aviona. Da bi nastavili rad morali su da počnu da se bave nečim drugim. Susjedna fabrika Otto pravila je motocikle i u proizvodnji su imali mali dvotaktni agregat od 148 ccm za motor Flink, a od BMW su tražili da im proizvodi bokser agregat od 500 ccm. Prvi motociklistički motor iz BMW je izašao 1921 godine, nosio je oznaku M2B15 i ugradjivao se u motocikl Otto Helios. Uz Otto taj motor su kupovali i drugi proizvodjači tako da možemo reči da se BMW logo pojavljivao na motociklima od 1921 godine. Inace taj motor nije bio BMW-ov proizvod, to je zapravo bio licencirani Douglasov bokser motor koji je u upotrebi od 1907 godine. BMW-ova verzija sa oznakom M2B15 iz 500 ccm izvlacila je 6 KS. Ipak mnogi za početak proizvodnje motocikla uzimaju 1923 godinu jer se tada pojavio R42 od 1926 do 1928prvi kompletno napravljen BMW, nosio je oznaku R32 i postavio je koncept koji se zadržao do današnjeg dana. Karakteristike tog prvog samostalnog motocikla su: Dvocilindricni vazduhom hladjeni bokser motor sa cilindrima koji štrče iz siluete, suvo kvačilo, automobilski mjenjac i kardanski prenos. Motor je iz 486 ccm izvlacio je 8,5 KS pri 3.000 o/min. i mogao je da dosegne do 97 km/h. Mjenjač je imao tri brzine koje su se mjenjale ručno, automatsku uljnu pumpu, magnetno paljenje kao i električno svjetlo. Nije imao prednju kocnicu, no, to je bilo uobičajeno za to doba. Godine 1925 uslijedila je sportska verzija sa oznakom R37. Uz izmjenjenu kopresiju i drugačijim položajem ventila snaga je porasla na 16 KS. Ram i vjesanje je identicno sa R32. Franz Bieber je sa ovim motorom osvojio Njemacki sampionat. 1926 godine, R37 osvaja zlato na ISDT. Godine 1925 predstavljen je i prvi jednocilindraš koji nosi oznaku R39. Motor je imao zapreminu od 250 ccm, i pored duplo manje zapremine mogao je da ide jednako brzo kao R32 jer je bio i dosta lakši. Pošto je zaokružena gama motocikla došlo je vrjeme i za smjenu modela pa 1926 godine kao zamjenu za R32 predstavljaju R42. Ovoga puta bokser iz 500 ccm izvlači 12 KS. Kao i predhodni model i ovaj je imao sportsku verziju. Oznaka je R47. R47 izvlači 18 KS što je za ono vrijeme bilo za svaki respekt. Već 1928 godine predstavljeni su naslijednici sa oznakama R52 za civilnu verziju i R57 za sportistu. Kao nova firma u svjetu motociklizma trebalo je ime graditi i kroz trke. Već smo pomenuli Franz Biebera. Pojedini trkački modeli dobijaju kompresor od 1927 godine. Tada je bokser davao od 29 do čak 55 KS. To je bilo dovoljno za pobjedu na Targa Florio tri godine zaredom. Verzija sa bokser motorom od 750 ccm i kompresorom 1929 godine obara rekord u brzini za motocikl. Brzina je iznosila 216,05 km/h. Iz tih trkačkih motora razvijena je civilna verzija pa je 1928 godine predstavljen največi BMW sa bokser motorom zapremine 750 ccm koji razvija 18 KS. Oznaka za taj najprestižniji model bila je R62. Iste godine predstavljaju i sportsku verziju sa oznakom R63 gdje je snaga 24 KS. Pomenemo da je te 1928 godine BMW napravio i prvi automobil, i to po licenci. Ime mu je bilo Dixi. Sledeće 1929 godine dolazi do promjene u izradi rama. Sada je ram bio od ,,U'' profila čime je bio čvršći i mogao je bolje da podnese opterećenja. Oznaka modela je bila R11 a motor je naslijedio od svog predhodnika R62. Ovaj model je svake godine imao poboljšanja. Pošto se proizvodio do 1934 godine često se sreće podatak o 5 serija ovog modela. Pošto je to bio isključivo turistički model na listi dodatne opreme bile su i bočne prikolice. Od ovog modela prednje svjetlo i brzinomjer postaju deo serijske opreme za BMW. Do tada se za te stavke moralo doplatiti. Po već tradicionalnom običaju ponudjena je i sportska verzija, oznaka je R16. Sa tim modelom BMW definitivno postaje sportsko ime poznato i van Njemačke. Dvocilindrični bokseri čine ono po čemu je BMW poznat. Ipak ne odustaju od jednocilindričnih modela, tako da 1931 godine predstavljaju R2 sa motorom od 198 ccm. Taj model se prodavao odlično. Zbog tadašnjeg Njemačkog zakona da motocikli sa motorom zapremine ispod 200 ccm oslobodjen poreza ovaj BMW su mogli da priušte mnogi. BMW u tridesete ulazi sa raznolikom gamom modela koju čine (od najmanjeg ka najvećem):